Nie ma biznesu bez ryzyka, niezależnie od tego, co niektórzy próbują nam wmówić. Pieniądze, które inwestujemy są nasze i zawsze możemy je stracić. Właśnie dlatego należy dobrze przemyśleć każdą decyzję, zanim jeszcze utopimy nasze środki. Nie inaczej jest w przypadku franczyzy. To gotowy koncept biznesowy, który ma być naszą gwarancją sukcesu. W rzeczywistości jednak nawet takie pozornie świetne rozwiązanie nie jest dla każdego. Poniżej przybliżamy jego zalety i wady.
Franczyza – zalety tego rozwiązania
Jeśli posiadasz fundusze, jesteś zdeterminowany i gotowy, aby się uczyć, ale nie masz doświadczenia ani biznesplanu, franczyza ma Ci wiele do zaoferowania. Jest to biznes pod klucz, gdzie dostajesz podręcznik operacyjny, a często również wsparcie opiekuna regionalnego. Co więcej, franczyzodawcy oferują rozmaite szkolenia, które pokrywają wiedzę branżową, a także kursy z zarządzania zespołem.
Budowanie od zera pozytywnej relacji to spore wyzwanie dla początkującego przedsiębiorcy, jednak franczyza oferuje drogę na skróty. Wybierając tę opcję, korzystamy z loga sieci franczyzowej, które jest już najczęściej rozpoznawalne i cieszy się zaufaniem klientów. Zatem nie powinniśmy narzekać na brak zainteresowania naszą działalnością.
Franczyza – ograniczenia i ryzyko
Pamiętajmy, że chociaż franczyzodawca dużo od siebie oferuje, to jednak my finansujemy całe przedsięwzięcie. Najczęściej ponosimy koszt kupna lub wynajmu lokalu, przystosowania placówki do wymogów sieci franczyzowej oraz zatowarowania. Nie należy również zapominać o opłatach związanych z partycypacją we franczyzie. Mogą one różnić się w zależności od sieci, jednak najczęściej poniesiemy jednorazowy koszt opłaty licencyjnej oraz cyklicznie będziemy płacić procent od zarobku. Więcej informacji przeczytamy tutaj https://allebiznes.pl/franczyza-co-to-jest-i-na-czym-polega/.
Dużym minusem dla wielu franczyzobiorców są ograniczenia w podejmowaniu decyzji. Niestety, większość najważniejszych ustaleń podejmowana jest bez naszego udziału. To sieć franczyzowa decyduje o cenach, promocjach i strategii marketingowej. Chociaż teoretycznie jesteśmy na swoim, w praktyce to marka nie należy do nas.